Fra Nautilus’ logbog. Essay og Nemo-digt-suite af Søren Kristoffersen.
Om Kaptajn Nemo Kaptajn Nemo er en karakter, en fiktiv
skabning, der virkelig kommer til live, når man læser om ham. Han besidder den
særlige og sjældne egenskab, visse opdigtede personer er velsignede med, at
kunne sprænge de rammer, fiktionen sætter for ham. Der er meget, vi må gætte os
til, når det kommer til Nemo. Hans navn er latin og betyder faktisk ”ingen”, og
han er da også noget af et mysterium for den lærde professor Aronnax såvel som
for den ivrige læser af En
verdensomsejling under havet (1869). Han er uudgrundelig som det hav, der lægger
sig om jorden og som den dag i dag stadig har hemmeligheder for os. Dette
mysterium har gjort sit til, at den forunderlige kaptajn lever videre i fantasien,
i andres bevidsthed og endda optræder i bøger, som ikke er skrevet af Verne. Her
tænker jeg vel især på Alan Moores kulttegneserie The League of Extraordinary Gentlemen, som spinder videre på Nemos
personlige historie og forlener karakteren med et mere eksotisk, udpræget
indisk ’look’. Og Nemo er da også en forunderlig skikkelse i denne drægtige periode,
Victoriatiden, der er så overrumplende rig på farverige fiktioner. Selv vil jeg
sammenligne ham med den gale kaptajn Ahab fra Herman Melvilles mirakelbog Moby Dick (1851). Ahab bliver drevet ud
i fanatisme af sit had til den store hvide hval, der kostede ham benet, og i tørsten
efter hævn går han til grunde ligesom Nemo i en sorgtung malstrøm af afmægtig
vrede. Og ligesom Ahab gemmer Nemo sine skygger i kahytten, først mod
slutningen af bogen bliver det åbenbart for alle, at han kæmper for ikke at blive
opslugt af sit mørke. Nemo er ikke bare kaptajn ombord på
Nautilus, han er tillige kommandør i bogen om sit værk. Det er muligt, det er
professor Aronnax, som beretter historien, men det er Nemo, der med hele sit
flygtige væsen sætter kursen for det eventyr, vi som læsere inviteres med på. Der
er noget udpræget poetisk ved hans modsigelsesfyldte væsen – på den ene side
renæssancemennesket på den anden mørk middelalder, han inkorporerer i sin
person denne gamle forestilling om fremskridtet og videnskaben som et tveægget
sværd, der både kan berige og destruere humaniteten. (Det er værd at minde om i
denne forbindelse, at verdens første atomdrevne ubåd var amerikansk og faktisk hed ’Nautilus’, den blev søsat i 1954
som endnu en brik i det apokalyptiske skakspil, Den kolde krig konstituerede.) Kaptajn
Nemo er som havet, enten flod eller ebbe, enten holder han lange, bevægede
taler eller også er han mut, klappet i som en østers. Han isolerer sig som sagt
i ugevis i sit lukaf, kun for at reappere majestætisk, som om intet var hændt.
Til sidst bliver han endda i professorens optik, som på dette tidspunkt er
forvrænget af stress, til en personificering af havet selv, en regulær Kong
Neptun, idet han for den pressede Aronnax antager overmenneskelige
proportioner. Jeg
har skrevet en suite af digte, inspireret af Kaptajn Nemo. I første omgang ud
fra det forhold, at Nemo, om end han er en fiktiv person, på en måde kan siges
at være den ”originale” terrorist og som sådan skaber interessante paralleller
til nutidens verden. I Vernes Den
hemmelighedsfulde ø (1874-75) afsløres det, at han ikke blot er
videnskabsmand men også en indisk prins, hvis hele familie er blevet myrdet af
briterne. Det er derfor, han for evigt har sagt overfladen farvel og nu holder
sig til dybderne, til de menneskefjendske regioner, der kan spejle hans egen
afsmag for den korrumperende civilisation. Han har gjort det til sin mission at
bekæmpe uretfærdigheder og særligt dem, imperier og imperialister står bag. Han
er et offer, som overtager bøddelens rolle, ja, men aldrig på nogen ensidig
måde, for i sidste ende finde han ikke den forløsning i hævnen, han søger. I
dag er det derimod de amerikanske imperialister, mange af den nyere tids
terrorister kæmper imod, og man kan ikke være blind for det altoverskyggende
faktum, at mange af dem kæmper af de samme grunde som Nemo. Heldigvis for os,
der bor i Vesten, kan man sige, er der ingen terrorister uden for fiktionens
virkelighed, der besidder en genialitet, som kan måle sig med Nemos. Men
er han så terrorist eller er han snarere oprører? Det afhænger som altid af
øjnene, der ser, om man vælger den mere positive betegnelse ’oprører’ eller det
negativt ladede begreb ’terrorist’. Det er netop denne nagende tvivl, der gør
Nemo så besættende, og gør, at jeg personligt ikke kan lade være med at
sympatisere med manden. Hans metoder er tvivlsomme, ingen tvivl om det, men han
har en god sag i sin kamp mod tyranner. At han også selv er en tyran, er svært
at negligere, men netop deraf opstår persontegningens interessante spændinger. Bliver
man inden for bogens univers, kan man i hvert fald konkludere, at Nemo udelukkende
har militære drab på samvittigheden – om hans intention i bogens begyndelse så er
at sænke Cunard-linjens passagerskib eller kun at beskadige det, er umuligt at
vide med absolut sikkerhed. Det, at han smadrer et krigsskib - et krigsskib som
ovenikøbet angriber ham - synes i mine øjne at mildne hans forbrydelse noget.
Det uhyrlige ved Nemo ligger et helt andet sted: det er derimod det, at han er
stort set uovervindelig i kraft af sin genialitet og ingeniørmæssige snilde –
uovervindelig vel at mærke for alle andre end sig selv. Han er nået så højt op
i fødekæden med sin mirakuløse maskine, at han kun har sig selv at frygte, han
er sin egen værste fjende. Det er det, der er det egentlig tragiske ved Vernes
antihelt. Han er menneske og videnskabsmand, stifinder i mørket, men han har
også forsynet sig selv med de gamle guders kraft til at destruere. I suitens første digt, det eneste med
en titel, er det netop parallellerne til nutiden, som jeg har ladet mig
inspirere af. Vi har også i Danmark været vidner til ubehagelige episoder som
den, der udspillede sig på Krudttønden sidste år, hvor en ung muslimsk mand gik
amok med et automatgevær og forsøgte at komme en gruppe af islam-kritikere til
livs. Jeg forsøger ikke i mit digt at forsvare en person som Omar Abdel Hamid
El-Hussein, det vil jeg gerne slå fast, men jeg prøver måske nok at få en bedre
forståelse af, hvorfor den unge mand i det hele taget handlede, som han gjorde.
Det er mit indtryk, at vi i Vesten har al mulig grund til at bebrejde os selv
den førte politik i Mellemøsten gennem snart to årtier, og at vi, hvis vi vil
gøre noget som helst effektivt ved denne hjemmedyrkede terrorisme, er nødt til fuldt
ud at acceptere dette forhold. Alt for ofte handler sager om radikaliserede unge
mænd i virkeligheden mere om udstødelse end religion, fordi samfundet er med
til at opretholde og forstærke deres selvskabte roller som outsidere og bad boys. Når unge mennesker mister
deres medmenneskers velvilje, mister de i sidste ende også deres
medmenneskelighed. Og det forjættende
ved Nemo er jo netop hans medmenneskelighed, det faktum at han er i oprør over,
hvorvidt hans handlinger er berettigede eller ej. Og som sagt har han, så vidt
vi ved, ”kun” militære drab på sin plagede samvittighed. Sidste
del af min Nemo-suite består af en række digte, som er inspirerede af kaptajnen
på en lidt anden måde. Jeg tager her mit udgangspunkt i det mindre eksplicitte forhold,
at Nemo, ud over at være opfinder og oprører, også er noget af et
kældermenneske og derfor leder tankerne hen på fortælleren i Dostojevskijs bog
fra 1864. Lig ham kontemplerer Nemo, med et udpræget misantropisk sind, eksistensen
fra sin nedsænkede position under verdenshavenes tryk. En filosof i dybet, både
direkte og i overført forstand, som udfolder sin pessimisme midt i ekkokammerets
stilstand. Min
intention med suiten, sådan som den fremstår i sin helhed, var fra starten af at
give mig selv muligheden for at digte i en mere patetisk tone, end hvad jeg
normalt tillader. Derfor var det nødvendigt at gå tilbage i litteraturhistoriens
spor og finde en passende ventil for disse rørstrømske indfald, som optog mig
under mit arbejde med suiten. Det var dog aldrig mit ønske at skabe et værk, der
ville fremstå upersonligt eller som regulær pastiche, den slags ligger mig
uendelig fjernt. Derimod var projektet fra start til slut at fremmane et ’jeg’,
en fortællerstemme til digtene, som helt i Nemos ånd hverken er bedaget eller
avantgarde, hverken gammeldags eller moderne. Jeg tilslutter mig her et
’synkront’ litteratursyn, hvilket strengt taget betyder, at man kan hente de
samme eksistentielle erfaringer i et værk fra Victoriatiden som i et fra 2016.-
Kort sagt: et ønske om at bevæge sig i de mere tidsløse sfærer. Det sjove er så,
at dette ’synkrone’ kunstsyn på ingen måde ligger Kaptajn Nemo fjernt. I
starten af bogen En verdensomsejling
under havet, i forbindelse med Aronnax’ dybdegående inspektion af Nemos formidable
samling af kunstskatte i loungen, som også omfatter de største komponisters
partiturer, udtaler kaptajnen disse foruroligende ord: ”Disse komponister er
samtidige med Orpheus, for i de dødes annaler ophører alle kronologiske
forskelle; og jeg er død, professor, ligeså død som dem, der sover under
jorden.” Nemo betragter måske nok sig selv som død, men
er man fan af manden såvel som af Verne, er han den dag i dag mere levende end
nogensinde. Han er i al fald livfuld nok til at spy mig i øret, selvom han forbliver
en fiktiv karakter. Elegi
for Kaptajn Nemo Der er en mystisk kraft
bevidsthedens boomerang, højaktiveret.
Under vandet er der mørkt, kun det
uopfyldte lyser. Forlæser mig på søkort med våde, hovne
øjne.
Du ser på mig fra den anden side af
rummets krumning, Jeg kunne fortælle dig om isbjørnen, den
har ben i sin penis Vi bliver afbrudt af pingviner,
gallafestens midtpunkt. ***
Søren Kristoffersen 2015. |